RECENZIA Kristin Cashore: Výnimočná (Sedem kráľovstiev #1)

Sunday, April 29, 2012

Kde sa piesok lial a voda sypala, bolo raz sedem kráľovstiev, v ktorých sa rodili výnimoční... deti, ktoré mali oči každé inej farby a neobyčajné nadanie. Odsudzovaní, zavrhovaní, alebo, v Katsinom prípade, zneužívaní na tie najodpornejšie ciele.
Určite si všetci viete vybaviť také tie stredoveké fantasy v štýle LOTR či Eragona (alebo ako sa volá tá Paoliniho séria). Presne k takým spadá i Sedem kráľovstiev, ktorá je zasadená do prostredia, ktoré je pomerne typické a svojou atmosférou môže pripadať známe fanúšikom takýchto románov,  no zároveň je celkom jedinečné. Pre orientáciu je na začiatku i mapa kráľovstiev, ktorú som využívala práve počas prvých strán, kedy som sa v tom množstve názvov, mien a rodinných väzieb trochu strácala. Neustále pretáčanie na začiatok ma však veľmi dlho nebavilo, tak som sa rozhodla dúfať, že postupne sa zorientujem... a zorientovala som sa. Potom už išlo všetko ľahko a netrvalo dlho, kým som si túto knihu zamilovala.
Akonáhle sa totižto do príbehu ponoríte, garantujem vám, že ho budete m-i-l-o-v-a-ť, či už ste fanúšikom vyššie spomínaných sérii, alebo nie, či také knihy vôbec čítate - ja ani veľmi nie, osobne až takéto fantasy nevyhľadávam, a predsa - kniha sa stala jednou z mojich obľúbených. Dej plynie rýchlo a dynamicky, Kristin Cashore dokázala úžasne vykresliť (a ideme odrážkovať): a) vývoj vzťahu medzi Katsou a Poom (ktorí sa, mimochodom, zaradili medzi moje najobľúbenejšie knižné páry vôbec a práve teraz si nedokážem spomenúť na vôbec žiadny, ktorý by ich v mojom rebríčku predbehol) a to sa vôbec nedá zachytiť v recenzii, to si musíte proste prečítať, b) rozvoj a spoznávanie ich obdarení (nič nie je také, ako to vyzerá či ako ste si mohli myslieť i celý život, na to pamätajte!) a zároveň c) držíme krok i s vývojom udalostí otriasajúcich všetkými kráľovstvami. To, čo sa spočiatku zdalo len nevysvetliteľné, odporujúce logike, nakoniec naberá na celkom väčších rozmeroch, podstavuje všetkých hrdinov obrovskej skúške charakteru a čitateľov necháva roniť nad stránkami slzy a trhať si vlasy, d) ľudské charaktery, ktorých rôznosť a osobitosť je rovnaká vo svete úplne vymyslenom, ako i v tom našom. Jemnosť a citlivosť, sila a vytrvalé presvedčenie, no rovnako i zvrátenosť ľudskej povahy. Vo Výnimočnej je miesto pre všetko. Postavy vás dokážu ohúriť, vedia si vás podmaniť a garantujú vám, že na nich budete myslieť ešte niekoľko dní (a možno i týždňov, mesiacov, večne...) bez prestania, e) Katsa a Po. Ja viem, že som ich už spomínala, no oni si v tomto zozname zaslúžia mať dva body. Pre mňa sú alfou a omegou celej knihy. A že to medzitým je rovnako úžasné je už len ďalší bonus.
Výnimočná pre mňa ostáva jednou z najlepších YA i neYA kníh, ktoré som kedy čítala a minimálne skúsiť to s ňou by mal každý. Ak ste ju ešte nečítali, neviem, čo tu ešte stále robíte! V prevažnej väčšine prípadov (a ak mám súdiť len podľa ľudí, ktorých poznám osobne = vo všetkých prípadoch) bude vaša reakcia taká nadšená a extatická, ako bola moja. Až na jednu vec, ktorá vás bude nepochybne škrieť rovnako ako mňa, a to, že druhá časť Ohnivá, ktorá je zároveň prequelom k Výnimočnej, síce už v slovenčine vyšla, ale je beznádejne vypredaná (nenávidím, keď sa mi toto stane, rovnako ako s Medeným jazdcom). Stojí mi však za to, aby som sa začala obzerať i po iných zdrojoch, a to určite spravím.

Hodnotenie: ★★★★★

once upon a time

ich meno je Norah a Coccinelle